Ranking najczęściej kradzionych aut w roku 2016
Samochody, ze względu na swoją wartość majątkową, należą do najczęściej kradzionych dóbr, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Choć statystyki podają, że ilość kradzionych pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej z każdym rokiem maleje, to jednak skala zjawiska wciąż nie spada poniżej 1 miliona. Generuje to straty finansowe na poziomie kilkunastu miliardów euro.
Skala kradzieży – od czego zależy?
Według danych policyjnych istnieje kilka kluczowych czynników, które wpływają na skalę zjawiska kradzieży. Należy do nich bezrobocie, sąsiedztwo granicy, zwłaszcza niemieckiej i rosyjskiej, a także duża liczba zarejestrowanych aut. Samochody znikają przede wszystkim z ulic, a także z niestrzeżonych, lokalnych parkingów osiedlowych.
Najpopularniejsze sztuczki złodziei
Złodzieje aut dysponują coraz to bardziej sprytnymi sposobami kradzieży. Warto posiadać choćby podstawową wiedzę na ten temat: świadomość jest pierwszym krokiem do skutecznej obrony przed zagrożeniem. Poniżej znajduje się 5 najpopularniejszych sposobów na kradzież samochodu.
-
Na butelkę
To prosta i dosyć skuteczna metoda, która polega na tym, że złodziej wkłada plastikową butelkę pomiędzy koło, a nadkole. W konsekwencji właściciel samochodu, tuż po ruszeniu, słyszy dziwne odgłosy dobiegające z koła. Naturalnie, zatrzymuje się i wysiada z auta, aby sprawdzić jego stan. Kluczyki przeważnie zostają wtedy w stacyjce. Złodziej, pomimo presji czasowej, zazwyczaj skutecznie wykorzystuje ten moment i przejmuje auto.
-
Na kolec
Sposób wymaga przebicia opony w zaparkowanym samochodzie. W chwili gdy kierowca orientuje się, że prawdopodobnie “złapał gumę” i postanawia to sprawdzić, złodziej korzysta z chwili nieuwagi i obecności kluczyków pozostawionych w stacyjce. Przebita opona nie jest przeszkodą dla przestępcy, ponieważ kradzione samochody w większości przypadków są rozbierane na części. Co więcej, bez powietrza w oponie można, w zależności od samochodu, przejechać od kilku do nawet kilkuset kilometrów.
-
Zamek w drzwiach
Co czwarty samochód w Polsce zostaje skradziony w wyniku penetracji zamka w drzwiach samochodu. Najczęściej kradzione są w ten sposób takie auta jak Mitsubishi, BMW i MAZDA.
-
Wybita szyba
Celem ataku staje się najczęściej przednia szyba po lewej stronie auta, czyli po stronie kierowcy. Doświadczeni złodzieje potrafią uruchomić samochód i odjechać nawet bez kluczyków stacyjce. W ten sposób najczęściej kradzione są głównie Toyoty, a zwłaszcza Land Cruiser, range Rover i Camry.
-
Zdradliwy system “keyless”
Jest to zaawansowany i wyrafinowany, ale też coraz bardziej popularny sposób kradzieży, który możliwy jest wyłącznie w autach z bezkluczykowym dostępem. Przykładowo, wystarczy zostawić auto na parkingu centrum handlowego i spokojnie udać się na zakupy. W tym przypadku złodzieje najczęściej działają w parach. Jeden z nich idzie za kierowcą, po to by, za pomocą specjalistycznej elektroniki (transmiter), przekazać sygnał z karty lub kluczyka do drugiego złodzieja, który czeka przy samochodzie. Zestaw elektroniczny umożliwiający kradzież z powodzeniem mieści się w 2 torbach na laptopa. Jedna z nich musi znajdować się w pobliżu kluczyka, a druga w okolicach samochodu. Możliwości są duże, ponieważ zakres działania haka elektronicznego może sięgnąć nawet 3 km. Okazuje się więc, że kluczyki do auta nie są bezpieczne nawet w domu, ponieważ złodzieje mogą przejąć ich sygnał. Wystarczy kilka sekund, by otworzyć w ten sposób drzwi samochodu i niecała minuta, by odjechać: bez alarmu czy tłuczenia szyby. Właściwie jedynym dowodem w sprawie kradzieży mogą być w tym przypadku nagrania z monitoringu. Najwięcej aut kradnie się w ten sposób na terenie Rosji.
Kradzieże aut na terenie Polski
W 2016 roku w naszym kraju skradziono 13 542 samochody. To dużo, jednak w porównaniu z wcześniejszymi latami jest to postęp, ponieważ jeszcze w 2013 roku skradzionych zostało 14400 aut. Jakie modele były najczęstszym łupem złodziei w minionym, 2016 roku? Obrazuje to poniższe zestawienie.
Model auta |
Liczba skradzionych sztuk |
Volkswagen Golf |
674 |
Audi A4 |
584 |
Volkswagen Passat |
479 |
Audi A6 |
423 |
Volkswagen Touran |
218 |
Mazda 6 |
237 |
Dlaczego właśnie te modele?
Złodzieje nie porywają się na najdroższe samochody. Kierują się raczej względami ekonomicznymi oraz popularnością danego modelu. Każdy chce jeździć dobrym, sprawnym autem, ale już mało kto może pozwolić sobie na zakup nowego. Większość osób decyduje się na kilkuletnie samochody, które zwykle wymagają regularnych napraw. Ze względu na to, że nie opłaca się w tym przypadku kupować nowych części, dużym zainteresowaniem cieszą się części używane. Handel nimi cały czas kwitnie. Jeśli znaczny odsetek kierowców jeździ Volkswagenem Golfem, logiczne jest, że właśnie ten model staje się najczęstszym celem złodziei. Warto też zwrócić uwagę na to, że marki, takie jak Volkswagen czy Audi cieszą się stałą, wysoką wartością rynkową, dużym popytem, a tym samym korzystną ceną sprzedaży. Są to pojazdy ekonomiczne pod względem ilości zużytego paliwa, posiadające mocne nadwozie i dobre zawieszenie.
Statystyki niemieckie
W porównaniu z poprzednimi latami, skala zjawiska kradzieży aut w Niemczech wzrosła. Wyjątkiem jest obszar Saksonii, graniczącej z Polską. Ilość kradzieży uległa tu zmniejszeniu. Największy problem występuje natomiast w Brandenburgii, na terenie której znajduje się Berlin. W 2016 roku zniknęło w tym mieście o 11,2% samochodów więcej niż miało to miejsce w roku 2015. Zrzeszenie Niemieckiej Branży Ubezpieczeniowej donosi, że złodzieje gustują przede wszystkim w drogich autach, takich jak Range Rover, Toyota, Audi Q7 czy Land Cruiser.
Ogólna sytuacja w Europie
Jeśli chodzi o modele samochodów najczęściej kradzionych w całej Europie, sytuacja przedstawia się podobnie. Europejska Baza Danych Kradzionych Samochodów z siedzibą w Niemczech stworzyła procentowe zestawienie najczęściej kradzionych modeli:
Marka auta |
Skala kradzieży [%] |
Volkswagen |
22 |
Audi |
12 |
BMW |
12 |
Mercedes-Benz |
9 |
Ford |
4 |
Skoda |
4 |
Renault |
4 |
Toyota |
3 |
Seat |
3 |
Inne |
27 |
W jaki sposób ustrzec się przed kradzieżą?
Po pierwsze, dobrym pomysłem jest inwestycja w dodatkowe, pozafabryczne zabezpieczenia, takie jak blokady i kierownicy, immobilizery, odłączenia zapłonu, czy blokada skrzyni biegów. Przy wyborze blokady skrzyni biegów lepiej zdecydować się na mechaniczną blokadę wewnętrzną lub model elektromechaniczny. Ta druga montowana jest w tunelu centralnym i skutecznie blokuje lewarek, co z kolei uniemożliwia zmianę biegów – radzi Agnieszka Lewandowska z Bear-Lock. Po drugie, liczy się uważność i eliminacja sytuacji ryzyka, takich jak np. pozostawianie auta na niestrzeżonym parkingu, czy w miejscach pozbawionych monitoringu. Warto też zasięgnąć porady z fachowego źródła, na przykład od blogerów czy autorów portali motoryzacyjnych, gdzie znajdziemy zaawansowaną wiedzę w tym obszarze.
Autor: Niedźwiedź-Lock