Jak działa inbound marketing?
Stosowany przez agencje PR Inbound marketing przewraca do góry nogami całe dotychczasowe pojmowanie sprzedaży. W świecie pełnym reklam pojawiła się bowiem w ostatnich latach strategia zakładająca, że marka może nawiązać trwałe relacje z klientem bez użycia tak powszechnego dziś i stosunkowo drogiego narzędzia promocji, jakim jest tradycyjna reklama. Najnowsze badania pokazują, że klienci, którzy sami odnaleźli firmę, a następnie postanowili skorzystać z jej usług lub kupić produkt i wynieśli z kontaktu z marką same pozytywne wrażenia, wykazują większe przywiązanie do niej niż ci, którzy weszli w posiadanie produktu za namową reklamową.
Co to jest inbound marketing?
Jak dowiedzieć się można z bloga agencji PR E.C.H.O Communications, inbound marketing, czyli po polsku marketing przychodzący, to technika, której celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której to klienci z własnej woli znajdują i wybierają daną markę. Zamiast zatem tworzyć kreacje reklamowe, które zachwalają produkt lub usługę i namawiają do zakupu, warto postawić na coś, co przyciągnie klientów i będzie dla nich pewną wartością dodaną. Klienci bowiem sami będą zabiegali o kontakt z marką jeżeli uznają, że wynoszą z tego kontaktu pewne korzyści, zwykle wiążące się z nabywaniem wiedzy lub po prostu rozrywką. Najważniejsze jest to, aby przyciągnąć ciekawą treścią i tworzyć kontent, który jest na tyle interesujący, że użytkownicy Internetu chcą się nim dzielić z innymi – znajomymi lub rodziną.
Jak sprawić, aby klienci sami mogli odszukać naszą firmę? To cały klucz do sukcesu inbound marketingu. W obrębie działań, które należy podjąć, aby odbiorcy mogli samodzielnie odnaleźć producenta lub markę, której ofertą będą zainteresowani, znajduje się przede wszystkim tworzenie odpowiedniego contentu i wykorzystywanie możliwości, jakie dają nam dziś media społecznościowe. Nie bez znaczenia jest także optymalizacja zawartości naszych stron pod kątem wyszukiwarek internetowych, czyli SEO. Na dobrą strategię inbound marketingową składają się więc zabiegi z zakresu content marketingu, social media marketingu oraz brandingu, czyli budowania świadomości marki i kreowania jej pozytywnego wizerunku w oczach odbiorców – potencjalnych klientów.
Historia inbound marketingu
Zanim skupimy się na tym, jak wykorzystuje się inbound marketing w różnego typu działaniach mających na celu zwiększenie zainteresowania marką i jej produktami, przyjrzyjmy się historii tej strategii sprzedażowej. Sam termin „inbound marketing” przypisywany jest współzałożycielowi HubSpota, największej z platform zajmujących się dziś tworzeniem oprogramowania i aplikacji wykorzystywanych właśnie w marketingu przychodzącym, Brianowi Halliganowi. To dzięki HubSpotowi inbound marketing rozprzestrzenił się w Internecie, docierając do setek tysięcy użytkowników wykorzystujących go w marketingu i zapewniając ogromny rozwój właśnie związanym z nim strategiom sprzedażowym stosowanym nie tylko online.
Początki inbound marketingu znaleźć można jednak znacznie wcześniej. Choć w owym czasie samo pojęcie marketingu przychodzącego jeszcze nie istniało, już w połowie lat 50. XIX wieku Cyrus Hall McCormick rozwijał podstawowe techniki badania rynku, w ramach których analizował także strategie wykorzystywane dziś w offiline’owym inbound marketingu. Najszybszy rozwój strategii związanych z inbound marketingiem nastąpił jednak w latach 50. i 60. ubiegłego wieku, kiedy zaczęto brać pod uwagę samo zainteresowanie klienta danym produktem lub usługą, co pozwalało skierować do niego lepszą i bardziej zorientowaną na jego potrzeby ofertę. W latach 70. idee powiązane z tym, co później stanie się inbound marketingiem, rozwijał także Peter Drucker, uznawany za jednego z najwybitniejszych teoretyków zarządzania i marketingu.
Warto też myśleć o link building – https://dolp.pl/link-building/ – zdobywaniu wysokiej jakości linków do strony www, co wpływa na widoczność witryny w sieci.