Nauka podczas snu?
Prowadzona przez Philippe’a Peigneux, ULB Neuroscience Institute, grupa badaczy odkryła, że nasze możliwości uczenia się są ograniczone podczas snu wolnofalowego. Korzystając z magnetoencefalografii (MEG), pokazali, że podczas gdy nasz mózg wciąż jest w stanie odbierać dźwięki podczas snu, nie jest w stanie grupować tych dźwięków zgodnie z ich organizacją w sekwencji.
Hipnoopedia, czyli umiejętność uczenia się podczas snu, została spopularyzowana w latach 60., na przykład w dystopii Dzielny nowy świat Aldousa Huxleya, w której jednostki są uwarunkowane przyszłymi zadaniami podczas snu. Ta koncepcja została stopniowo porzucona ze względu na brak wiarygodnych dowodów naukowych wspierających zdolności uczenia się w stanie snu.
Ostatnio jednak niewiele badań wykazało, że nabycie elementarnych skojarzeń, takich jak reakcja bodźce-odruch, jest możliwe podczas snu, zarówno u ludzi, jak i u zwierząt. Niemniej jednak nie jest jasne, czy sen pozwala na bardziej wyrafinowane formy uczenia się.
Badanie opublikowane 6 sierpnia w czasopiśmie Scientific Reports przez naukowców z ULB Neuroscience Institute (UNI) pokazuje, że podczas gdy nasz mózg jest w stanie nadal postrzegać dźwięki podczas snu, jak na przykład w trakcie przebudzenia, zdolność do grupowania tych dźwięków zgodnie z ich organizacją w sekwencja występuje tylko w stanie czuwania i całkowicie zanika podczas snu.
Juliane Farthouat, jako pracownik naukowy FNRS pod kierunkiem Philippe’a Peigneux, profesora na Wydziale Nauk Psychologicznych i Edukacji Université libre de Bruxelles, ULB, wykorzystała magnetoencefalografię (MEG) do zarejestrowania aktywności mózgowej odzwierciedlającej statystyczną naukę serii dźwięków, zarówno podczas snu wolnofalowego (część snu, podczas której aktywność mózgu jest wysoce zsynchronizowana), jak i podczas czuwania.
Podczas snu uczestnicy byli narażeni na szybki przepływ czystych dźwięków, albo losowo zorganizowanych, albo zorganizowanych w taki sposób, że strumień słuchowy mógł być statystycznie pogrupowany w zestawy 3 elementów.
Czytanie książek przyczyną długotrwałych zmian w mózgu
Podczas snu reakcje MEG mózgu wykazały zachowanie wykrytych izolowanych dźwięków, ale brak reakcji odzwierciedlających statystyczne grupowanie.
Jednak podczas czuwania wszyscy uczestnicy przedstawili odpowiedzi MEG mózgu odzwierciedlające grupowanie dźwięków w zestawy 3 elementów.
Wyniki tego badania sugerują wewnętrzne ograniczenia w uczeniu się podczas snu wolnofalowego, który może ograniczyć zdolność uczenia się śpiącego mózgu do prostych, elementarnych skojarzeń.