Mała firma w internecie – podstawy
Każda firma potrzebuje reklamy albo innych form marketingu. Dobrym rozwiązaniem są takie działania prowadzone w internecie, dostępne również dla małych firm. Od czego zacząć?
Marketing dla małej firmy to walka z ograniczeniami budżetowymi, a dotyczy to wszystkich form, również marketingu w internecie. Mając do dyspozycji niewielkie pieniądze skorzystajmy z tych działań, które nie wiążą się z ponoszeniem zbyt wysokich kosztów. Jest kilka możliwości, z których należy skorzystać w pierwszej kolejności.
Niezależnie od budżetu nawet mała firma działająca na lokalnym rynku powinna mieć swoją stronę internetową i adres poczty elektronicznej. Jeśli chodzi o stronę internetową, to na początek może być najprostsza strona, ale na własnej domenie i własnym hostingu. Tworzenie stron na subdomenach w darmowych kreatorach jest najtańszą opcją, ale kłopoty pojawiają się, kiedy chcemy przenieść się na własna domenę. Zazwyczaj tracimy wówczas wszystko, co do tej pory zbudowaliśmy, łącznie z widocznością strony internetowej w internecie. Zarejestrowanie domeny, wykupienie hostingi i utworzenie strony na jakimś popularnym systemie zarządzania treścią nie jest zadaniem bardzo trudnym. Wymaga jednak jakiejś wiedzy i czasu, a tego małym przedsiębiorcom dość często brakuje. Warto wówczas skorzystać z usług zewnętrznych, w internecie znajdziemy dużo ofert od firm, które zarejestrują domenę, wykupią hosting i utworzą stronę. Co więcej firmy te zajmują się bieżącym utrzymaniem strony i reagowaniem na pojawiające się problemy, a tych może być nadspodziewanie dużo. Trzeba również pilnować uaktualnienia systemu zarządzania treścią oraz samej treści, a także przedłużenia domeny i hostingu. Strona internetowa, to wirtualne odbicie firmy w internecie. Potencjalny klient znajdzie na stronie informacje o firmie, o jej ofercie, dane adresowe, panel do kontaktu. To podstawowe informacje, które w prosty sposób można rozszerzyć nawet na najprostszym CMS-ie. Do strony internetowej będą odsyłać wszystkie przyszłe reklamy i inne działania marketingowe (szerzej na temat – https://www.nvvi.eu/).
Kolejne działanie to utworzenie wizytówki firmy w portalu Google Moja Firma. Wymaga to zarejestrowania się w Google, ale plus tego jest taki, że otrzymujemy do dyspozycji szereg usług, w tym doskonałą pocztę elektroniczną. Samo wykonanie wizytówki nie jest trudne, robimy krok po kroku wszystkie czynności, w kolejności pokazywanej na ekranie. Dane zawarte w wizytówce Google są podobne do danych na własnej stronie internetowej. Pozostaje jeszcze weryfikacja wizytówki, na przykład za pomocą listu z kodem, który przysyła do nas Google na podany adres. Weryfikacja wizytówki daje pewne profity, o które warto zawalczyć, a mianowicie widoczność firmy na mapach Google. Wizytówka Google to jeden z najtańszych sposobów na pojawienie się w wynikach wyszukiwania Google na frazy lokalne lub geolokalizowane. Są to takie zapytania, dla których Google pokazuje przede wszystkim wyniki z dane okolicy, a konkretnie z okolicy rozpoznanej lokalizacji komputera, na którym wpisane są zapytania. Takimi zapytaniami może być pytanie o opony lub sprzątanie, gdzie nie trzeba nawet wpisywać nazwy miejscowości, a wyniki będą przede wszystkim lokalne. Oczywiście bardzo silne strony są w stanie się przebić, ale na górze wyników zaraz po reklamach są wyniki na mapach, wizytówki, a dopiero potem wyniki organiczne. W ten sposób Google wspomaga małe lokalne firmy i daje im szansę na zaistnienie w internecie. Oczywiście to wszystko jest bardziej skomplikowane niż tu piszemy i wymaga pewnych dodatkowych zabiegów, które przydatne będą w późniejszym pozycjonowaniu lokalnym (więcej o pozycjonowaniu lokalnym – https://www.nvvi.eu/pozycjonowanie-stron-gorzow/).
Inne działania marketingowe nie wymagające dużych nakładów możemy prowadzić na Facebooku, na którym również tworzymy stronę firmową. Dodatkowo prowadzimy dialog z czytelnikami, promujemy swoje usługi, możemy również reklamować swoje usługi, kontaktować się z internautami za pośrednictwem komunikatora – Messengera. Wykonanie strony na Facebooku również nie jest trudne, portal prowadzi nas „za rękę”. To kolejny dosyć tani kanał internetowy, który jednak wymaga pewnej promocji, chodzi głównie o popularność profilu firmowej strony internetowej.
Kiedy będziemy tworzyć wizytówkę Google albo stronę na Facebooku, to zwrócimy uwagę, że oba portale oferują miejsce na wpisanie adresu internetowego firmy, a jest to klikalny link, który szybko przenosi internautę do macierzystej strony www. Jest to jeszcze jeden argument przemawiający za utworzeniem własnej strony internetowej. Na wizytówkach i stronie na Facebooku się nie kończy, ale oprócz strony internetowej, od tych dwóch działań powinniśmy zacząć.
Tak, to rzeczywiście podstawy. Warto w tym miejscu wskazać kilka innych działań, które mały przedsiębiorca powinien wykonać, by być bardziej widoczny w internecie. Do tych działań zaliczyłbym: dodanie wizytówki do największych baz firm typu pkt.pl czy Panorama Firm. Warto również znaleźć kilka portali lokalnych prowadzących bazy firm i dodać się takze tam. Kolejna sprawa to podstawy optymalizacji SEO strony. Zidentyfikować kilka podstawowych fraz kluczowych, na które firmę będą wyszukiwać klienci i nazwę miejscowości i zoptymalizować stronę pod kątem tych fraz. Strona internetowa powinna zawirać jak najwięcej treści, która mogłaby być przydatna klientowi. Temu posłuży szczegółowy opis usług lub produktów. Warto zamieści też dużą ilość zdjęć dotyczących usługi, produktu i siedziby firmy – o ile ta ma się czym pochwalić.
Takie podstawowe działania warto jednak zlecić to firmie SEO, która zrobi to w sposób fachowy. Trzeba bowiem pamiętać, ze niewłaściwie zoptymalizowana strona spadnie w wynikach wyszukiwania i zniechęci swoją treścią klientów.
Chyba nie ważne czy to mała firma, czy duża ale jeśli ma swoja stronę www to warto zadbać o jest pozycjonowanie. W tym celu warto skorzystać z oferty na audyt strony – https://dolp.pl/audyt-stron/