Jakie płyty podłogowe znajdziesz w konstrukcjach Skody?
Ze względu na przynależność do Volkswagen AG (VAG) od ponad 20 lat kolejne modele Skody powstają na rozmaitych “volkswagenowskich” płytach podłogowych. Które konkretnie typy możemy znaleźć w czeskich samochodach?
W każdym opracowaniu dotyczącym tego czeskiego koncernu za przełomowy moment podaje się jego przejęcie przez VAG. Ta transakcja miała wymiar nie tylko biznesowy ale także i technologiczny, dlatego właśnie skupimy się w tym tekście na płytach podłogowych stosowanych od 1996 roku, kiedy to zadebiutowała Skoda Octavia. Czyli pierwszego modelu zaprojektowanego od podstaw przez inżynierów VW.
Platforma A0
Platformy “zerowe” wykorzystywane były w VAG do produkcji małych modeli kompaktowych. Pierwszą Skodą, w której wykorzystano ten typ płyty podłogowej, była Skoda Fabia 1. generacji (płyta A04/PQ24 oraz jej następczyni, w której wykorzystano części zarówno platformy A04 jak i nowszej płyty A05/PQ25). Tę właśnie nowszą konstrukcję wykorzystano w pierwszej generacji Skody Rapid, natomiast Skodę Fabia III zabudowano na płycie A06.
Platformy typu A i B
Płyty typu A pojawiły się w latach 70., wraz z pierwszą generacją Volkswagena Golfa. W grupie Volkswagena na jej bazie buduje się samochody kompaktowe i z klasy średniej. Pierwszy modelem Skody, który zbudowano z jej wykorzystaniem, była Octavia pierwszej generacji (płyta A4, znana także jako PQ34). Natomiast platformy A5 (PQ35) wykorzystano do budowy Skody Octavia II i Skody Yeti.
Natomiast platformy typu B od początku były rozwijane z myślą o samochodach z klasy średniej. Ich historia sięga 1974 roku, natomiast do oferty Skody “zawitały” wraz ze Skodą Superb 1. generacji w 2001 roku. W tym przypadku zastosowano zmodyfikowany (wydłużony) wariant platformy B5 (PL45), znanej m.in. z Volkswagena Passata. Skoda Superb 2. generacji bazowała natomiast na płycie A6 (PQ46), która jest wydłużoną wersją płyty PQ35 typu A (stąd oznaczenie A6, choć formalnie, jako płyta dla samochodów średniej wielkości, można ją zaliczyć do typu B).
Unifikacja (płyta MQB)
W 2012 roku Grupa Volkswagen podjęła decyzję o wprowadzeniu płyty MQB Głównym założeniem było stworzenie uniwersalnej platformy, której wymiary można łatwo regulować i tym samym zunifikować technicznie całe grupy modeli spod szyldu VAG. I tak stało się także w przypadku Skody. Pierwszym czeskim modelem z tą płytą była Skoda Octavia III, która zadebiutowała w 2013 roku. Od tego czasu wszystkie kolejne modele (lub kolejne generacje w przypadku “wielopokoleniowych” modeli) zabudowywano na płycie MQB, tym samym stopniowo wyparła ona w ofercie Skody wcześniej stosowane płyty typu A/B.
Obecnie płyte MQB możemy znaleźć w modelach takich jak Skoda Fabia, Skoda Rapid, Skoda Scala, Skoda Octavia, Skoda Superb, Skoda Kamiq, Skoda Karoq i Skoda Kodiaq.