Skuteczne mówienie
Efektywne mówienie definiuje się jako mówienie w taki sposób, aby Twój komunikat był wyraźnie słyszany i, jeśli to możliwe, zastosowany. Efektywne mówienie składa się z dwóch głównych elementów: tego, co mówisz i jak to mówisz.
To, co mówisz, oznacza dobór słów. Słowa, których możesz użyć podczas rozmowy z przyjacielem, prawdopodobnie będą zupełnie inne niż te użyte w formalnej prezentacji lub wywiadzie.
Podobnie, sposób, w jaki mówisz, będzie różny w różnych sytuacjach. Jednak prawdopodobnie występują również pewne wspólne czynniki: na przykład to, czy w sposób naturalny mówisz cicho lub głośno i jak używasz mowy ciała.
Ta strona omawia aspekty skutecznego mówienia. Sugeruje również, w jaki sposób możesz stać się bardziej skutecznym mówcą.
Aspekty skutecznego mówienia
Skuteczne mówienie oznacza możliwość powiedzenia tego, co chcesz powiedzieć, w taki sposób, aby zostało to usłyszane i zastosowane.
Niezależnie od tego, czy mówisz na dużej konferencji o nowym odkryciu naukowym, o swoich dzieciach o ich zachowaniu, czy o podwyżce płac z szefem, musisz umieć mówić skutecznie. Oznacza to rozważenie każdego możliwego narzędzia i aspektu, aby upewnić się, że nic nie rozprasza ani nie odwraca uwagi od przekazu.
Wybór słów
To, co powiesz – wybrane słowa – ma znaczenie.
Jeśli masz wątpliwości co do twojego znaczenia, słuchacze powrócą do słów, których użyłeś, i dwukrotnie sprawdzą, co mogłeś mieć na myśli. Dlatego ważne jest, aby wybierać ostrożnie, zwłaszcza gdy mówisz coś ważnego. Do rozważenia należą:
- Twoja publiczność . Słowa, które wybierzesz, będą inne, jeśli na konferencji rozmawiasz z 200 osobami, zaufanym kolegą, szefem lub dziećmi. Musisz pomyśleć o ogólnym poziomie zrozumienia tematu przez odbiorców, a także o rodzaju używanego języka.
- Krótsze zdania są łatwiejsze do przetworzenia i zrozumienia. Używanie krótszych zdań również tworzy pilność.
- Prostsze słowa są również łatwiejsze do zrozumienia. Jeśli nie możesz wyjaśnić czegoś prostymi słowami, prawdopodobnie sam tego nie zrozumiałeś. Jest to szczególnie ważne, jeśli nie wszyscy twoi odbiorcy są rodzimymi użytkownikami tego języka.
Warto jednak pamiętać, że słowa są tylko częścią całej komunikacji i przesłania. Ton głosu i mowa ciała również wysyłają mocne komunikaty.
Twój głos
Twój głos może ujawnić zarówno Twoją osobistą historię, jak i Twój wygląd. Dźwięk głosu i treść mowy mogą dostarczyć wskazówek dotyczących stanu emocjonalnego jednostki.
Na przykład, jeśli poczucie własnej wartości jest niskie, może to odzwierciedlać wahanie w głosie. Osoba nieśmiała może mówić cicho, ale ktoś, kto jest pewny siebie, będzie bardziej skłonny do opanowania głosu i jasności mowy.
Warto poświęcić trochę czasu, aby poprawić swoją kontrolę nad głosem, zwłaszcza jeśli trudno ci mówić publicznie. Może nawet pomóc zwiększyć Twoją pewność siebie!
Ważne jest, aby przyzwyczaić się do brzmienia własnego głosu. Większość ludzi jest bardziej zrelaksowana w sytuacjach prywatnych, szczególnie w domu, gdzie nie ma presji, by dostosować się do innych społecznych reguł i oczekiwań. Nie dzieje się tak w sytuacjach publicznych, kiedy na sposób, w jaki ludzie mówią, wpływają różnego rodzaju.
Często ludzie nie lubią dźwięku własnego nagranego głosu – tak samo, jak niektórzy nie lubią swoich zdjęć – mogą czuć się zawstydzeni.
Większość z nas nie jest przyzwyczajona do słyszenia własnych głosów, a te uczucia są całkowicie normalne. Pomiń początkowe zdanie: „ Czy naprawdę tak brzmię? ’i rozwijaj lepsze rozumienie swojego głosu.
Im bardziej przyzwyczajasz się do brzmienia swojego głosu funkcjonującego w nieco bardziej formalny sposób, tym łatwiej jest to robić „na serio”. W trybie konwersacyjnym osoby mają tendencję do mówienia krótkimi frazami, po kilka na raz. Mówienie lub czytanie na głos pomaga przyzwyczaić się do płynniejszego brzmienia głosu.
Każdy może poprawić brzmienie swojego głosu i sposób mówienia w ciągu kilku dni dzięki kilku prostym ćwiczeniom, takim jak powyższe. Aby się poprawić, będziesz musiał zachować pewne zaangażowanie i ćwiczyć regularnie przez kilka minut.
Wpływ oddechu na głos i mowę
Głos reaguje na emocje i czasami zostaje „ zablokowany ”, co może uniemożliwić lub utrudnić wyrażanie szeregu uczuć.
Pod wpływem stresu wzorzec oddychania jednostki ulegnie zmianie. Kiedy twoje mięśnie są napięte, nie możesz w pełni wykorzystać swoich płuc. Kiedy ktoś jest przestraszony lub zdenerwowany, częstym objawem jest napięcie szyi i ramion. Dzieje się tak, ponieważ pod presją oddychamy szybciej. Oznacza to, że wdychamy dużo powietrza, ale nie mamy wystarczająco dużo czasu na pełny wydech i relaks, więc nie uzyskujemy pełnej korzyści.
Dobre oddychanie jest niezbędne z dwóch powodów:
- Dzięki wykorzystaniu pełnej pojemności płuc oddech będzie wspierać głos, a głos stanie się bogatszy, pełniejszy i silniejszy.Przyniesie to korzyści osobom, które mają cichy głos i martwią się, że nie zostaną usłyszane, gdy mówią do grupy ludzi. Głośność jest kontrolowana w jamie brzusznej, a nie w gardle, więc oddychanie z pełną mocą pozwoli na większą kontrolę głosu.
- Głębokie i rytmiczne oddychanie ma działanie uspokajające i terapeutyczne, ponieważ uwalnia napięcie i sprzyja relaksacji. Ludzie, którzy są zrelaksowani, są bardziej zrównoważeni, otwarci i pewni siebie.To nie przypadek, że wiele religii używa technik rytmicznego oddychania, takich jak medytacja, joga i cicha kontemplacja, a także wyzwalanie głosu w postaci pieśni, mantr lub śpiewów hymnów jako pomocy w ich oddaniu. Poprzez złagodzenie napięcia fizycznego, zmniejsza się stres psychiczny, a umysł jest skutecznie uwalniany do podążania za twórczymi dążeniami.
Produkcja wokalna
Każdy, kto chce zostać skutecznym mówcą, musi zrozumieć następujące trzy podstawowe elementy produkcji wokalnej:
- Głośność – do usłyszenia.
- Jasność – do zrozumienia.
- Różnorodność – aby zwiększyć zainteresowanie.
Ton
To nie jest kwestia traktowania głosu jako regulacji głośności na pilocie telewizora. Niektórzy ludzie mają naturalnie ciche głosy i fizycznie nie mogą ryczeć. Dodatkowo, jeśli głos zostanie zbyt mocno podniesiony, jakość tonalna zostanie utracona. Zamiast podnosić głos, należy go „ wyrzucić ”. Wspieraj głos dużą ilością oddechu – im dalej chcesz wydobyć głos, tym więcej oddechu potrzebujesz. Musi również pochodzić z przepony, a nie z gardła.
Podczas rozmowy z grupą lub na spotkaniu ważne jest, aby nie kierować rozmowy do pierwszego rzędu lub tylko do najbliższych osób. Zamiast tego musisz świadomie rzutować to, co masz do powiedzenia tym, którzy są najdalej. Rozwijając silny głos, w przeciwieństwie do głośnego, będziesz postrzegany jako ktoś pozytywny.
Przejrzystość
Niektórzy ludzie mówią przez zaciśnięte zęby i nieznacznie poruszają ustami. To właśnie ta niezdolność do otwierania ust i niemożność precyzyjnego wydawania dźwięków mowy jest podstawową przyczyną niesłyszalności. Dźwięk jest zamknięty w ustach i nie wypuszczany.
Aby mieć dobrą artykulację, ważne jest, aby rozluźnić szczękę, otworzyć usta i w pełni wykorzystać każdy dźwięk, zwracając szczególną uwagę na końce słów. Pomoże to również słuchaczom, ponieważ pewna ilość czytania z ruchu warg będzie możliwa.
Różnorodność
Aby mowa była skuteczna i interesująca, można zastosować określone techniki. Jednak ważne jest, aby nie brzmieć fałszywie lub tak, jakbyś dawał przedstawienie. Słowa niosą ze sobą znaczenie, ale sposób , w jaki je wypowiada, odzwierciedla uczucia i emocje. Różnorodność wokalną można osiągnąć poprzez różnice w:
- Tempo: To jest prędkość, z jaką mówisz. Jeśli mowa jest zbyt szybka, słuchacze nie będą mieli czasu na przyswojenie tego, co się mówi. Dobrym pomysłem jest również zmienianie tempa – czasami przyspieszając, a następnie zwalniając – ponieważ pomoże to utrzymać zainteresowanie.
- Głośność: Od czasu do czasu zwiększając lub zmniejszając głośność, można uwydatnić. Jeśli opuścisz głos prawie do szeptu (o ile jest wyświetlany) na jedno lub dwa zdania, sprawi to, że publiczność będzie nagle zaalarmowana. Uważaj jednak, aby nie nadużywać tej techniki, bo straci ona swój wpływ.
- Tonacja – Odmiana – Nacisk: Podczas publicznego przemawiania staraj się przekazywać informacje z możliwie największą energią i entuzjazmem. Nie oznacza to, że twój głos musi pikować i nurkować w każdym miejscu w niekontrolowany sposób. Postaraj się, aby rozmowa była interesująca. Pamiętaj, że kiedy jesteś zdenerwowany lub podekscytowany, twoje struny głosowe napinają się i skracają, powodując podniesienie głosu. Podkreśl niektóre słowa i wyrażenia w przemówieniu, aby przekazać ich znaczenie i urozmaicić.
- Pauza: Pauza jest potężna. Można ich użyć, aby uzyskać efekt, aby podkreślić poprzednie stwierdzenie lub zwrócić uwagę przed ważnym przesłaniem. Przerwy oznaczają ciszę na kilka sekund. Słuchacze interpretują znaczenie podczas przerw, więc miej odwagę milczeć nawet przez pięć sekund – takie dramatyczne przerwy przekazują autorytet i pewność siebie.
Język ciała
Znaczna część komunikacji – według niektórych szacunków ponad 50% – jest niewerbalna. Ton głosu, tempo i nacisk są częścią komunikacji niewerbalnej.
Jednak ważna jest również mowa ciała. Obejmuje to, jak stoisz, wyraz twarzy, sposób, w jaki używasz rąk, aby podkreślić swoją mowę, a nawet to, czy i z kim nawiązujesz kontakt wzrokowy.
Więcej informacji o tym, jak używać języka ciała do skutecznej komunikacji, znajduje się na naszej stronie poświęconej mowie ciała . Obejmuje to rozważenie, jak daleko jesteś od publiczności, a zatem, czy musisz wyolbrzymiać swoje gesty, aby były wyraźniejsze.
Znaczenie
Być może najważniejszym aspektem skutecznej komunikacji jest zgodność .
Aby komunikacja była skuteczna, twoja komunikacja niewerbalna musi wzmacniać twoje słowa: obaj muszą mówić to samo. Komunikacja niewerbalna jest znacznie trudniejsza do ukrycia niż werbalna – jeśli zauważysz, że czyjaś mowa ciała przekazuje inną wiadomość niż słowa, opłaca się najpierw wysłuchać komunikacji niewerbalnej, ponieważ jest bardziej prawdopodobne, że odzwierciedla ona ich prawdziwe poglądy.
Dlatego może być konieczne przemyślenie, w jaki sposób chcesz używać języka ciała i innych wskazówek niewerbalnych. Jest to szczególnie ważne, jeśli próbujesz przekazać trudną lub niepożądaną wiadomość.
Więcej dowiesz się na szkoleniach o tej tematyce.