Zarabianie na blogu – jak zacząć?

Wielu z was na pewno słyszało o znanych blogerach, którzy traktują swoje zajęcie już nie jako hobby, ale również jako zawód i sposób zarabiania na życie. Ich pozycja jest oczywiście efektem wielomiesięcznej lub nawet wieloletniej pracy i każdy z nich zaczynał od swojej pierwszej notki lub wpisu, jakkolwiek by tego nie nazwać. Najpopularniejsi przedstawiciele polskiej blogosfery zarabiają bardzo dobre pieniądze. Jak dołączyć do tego grona i ukroić dla siebie choć kawałek tego cennego tortu?

Prowadzenie bloga to pomysł ciekawy. Aby jednak odnieść sukces najważniejszy jest pomysł. Tematyka bloga nie może być sztuczna, to jest taka, o której piszemy na siłę. Najlepiej, gdyby przedmiotem wpisów było hobby lub pasja. Często na pierwszy rzut oka widać, czy ktoś pisze na siłę „pod publikę”, czy też chce podzielić się czymś wartościowym lub po prostu swoim punktem widzenia na dany temat.

Przy prowadzeniu bloga ważna jest również wytrwałość. Tworzenie bloga i pisanie to projekt zdecydowanie długoterminowy. Wraz z pisaniem kolejnych postów i zdobywaniem kolejnych followersów i stałych czytelników można śmiało pomyśleć o zarabianiu na blogu.

Jak zacząć? Ucz się od najlepszych

Podjęcie decyzji o zarabianiu na blogu to koniec pewnego okresu i zarazem początek nowego. Od tej pory tworzenie bloga nie jest już tylko zabawą i sposobem na zabicie wolnego czasu. Od tej pory to poważny projekt, który będzie decydował o pieniądzach. Aby zobaczyć jak robić to dobrze warto przyjrzeć się najlepszym przykładom z blogosfery, by zobaczyć jak robią to ci, którym już w jakiś sposób się udało. Znani blogerzy mogą liczyć nie tylko na bezpośrednie zyski z reklam, ale również na produkty otrzymane w ramach barteru oraz na zaproszenia i kontakty, które mogą zaowocować w przyszłości. W Internecie działa wiele sklepów, które mogą być potencjalnymi współpracownikami, choćby te ze strony www.sklepyinternetowe24h.pl. Cały czas jednak pamiętajmy, że najważniejsza jest wytrwałość.

To co często pokonuje początkujących blogerów to słomiany zapał i brak natychmiastowych efektów. Czasy, gdy blogów było niewiele i łatwo było się wybić, to już zamierzchła przeszłość. Tworząc bloga stajesz w szranki z pół milionem innych stron, a to dane bardzo szacunkowe, gdyż ta liczba rośnie cały czas.

Wskaźnikiem, który powinien interesować każdego blogera chcącego zarabiać na reklamach jest AVE, czyli ekwiwalent reklamowy. Ekwiwalent reklamowy, który dalej w tekście będziemy określać po prostu jako AVE, to wskaźnik wyrażający kwotę jaką trzebaby było wydać na emisję danego przekazu, gdyby był on zwykłą reklamą. Dla bloga elementem, który będzie decydował o AVE będzie dzienna liczba odsłon samego bloga lub danego artykułu. Znalezienie się na podium blogosfery to zadanie bardzo trudne. Zwykle „pełnoetatowy” bloger zarabia od dwóch do czterech tysięcy złotych.

Jak się wybić w blogosferze?

Wszystko zależy od atrakcyjności przekazu oraz od tematyki, w której chcesz się poruszać. Powszechnie wiadomo, że są branże bardzo popularne, w których konkurencja jest niewyobrażalnie wielka oraz nisze, które wystarczy zapełnić atrakcyjnym przekazem. Warto określić dokładną tematykę bloga, gdyż będzie ona wyznacznikiem grupy docelowej oraz reklam, które powinny się na nim pojawiać. Kolejnym elementem budującym sukces bloga jest to, by nie dać się zdominować reklamie. Konsumenci, a są wśród nich także czytelnicy twojego bloga są coraz bardziej odporni na sztuczki marketingowe.

W społeczności tkwi siła

Najtrudniejsze w dobrym prowadzeniu bloga jest stworzenie wokół niego społeczności. Za pomocą bloga komunikujesz się z czytelnikami i często wdajesz się z nimi w rozmowę. Jeśli dołączają do ciebie reklamodawcy, musisz bardzo uważać, by czytelnicy czuli się komfortowo na stronie.

W budowaniu społeczności warto wykorzystać media społecznościowe (social media), czyli Facebook, Twitter, Instagram i inne. Obecność na portalach społecznościowych pozwala rozeznać się czego chcą i oczekują ludzie. Można ich w ten sposób pobudzić do działania.

Social media, jak nic innego w sieci, dają też bardzo łatwy sposób na komunikowanie się z gigantami blogosfery. Tu początkujący bloger może wdać się w dyskusję z doświadczonym. W ten sposób buduje się relacje i zdobywa nowych czytelników.

Nie wolno też zapominać o spotkaniach branżowych i konferencjach. Można tam spotkać blogerów, którzy mają już za sobą start i dzielą się swoimi doświadczeniami. Warto uczestniczyć w takich spotkaniach bo z jednej strony to kopalnia wiedzy, a z drugiej szansa zdobycia nowych kontaktów. Listę konferencji w Polsce można odszukać na stronie www.konferencje24h.pl – konferencje, eventy, warsztaty.

Platformy kontaktowe dla blogerów

Jeśli prowadzisz już bloga i zdecydowałeś się, że chcesz osiągać finansowe korzyści z jego prowadzenia, ale nie wiesz jak zdobyć niezbędne kontakty, by zacząć zarabiać na reklamach, to nic trudnego. Obecnie istnieją specjalne platformy kontaktowe, których głównym zadaniem jest kojarzenie reklamodawców z blogerami. Jeśli tematyka twojego bloga krąży wokół branży kosmetycznej i modowej, najlepszym miejscem będzie Daily Dose of Beauty. Inną platformą kontaktową dla blogerów jest Szeri-szeri, która organizuje kampanie w blogosferze, a także pomaga blogerom na polu grafiki, copywritingu czy w księgowości. Pozyskiwaniem klientów dla blogerów zajmują się też Whitepress czy Reachablogger. A to tylko część stron, które działają w sieci i zajmują się kojarzeniem blogerów z reklamodawcami. Dla kogo nie są te platformy? Często posiadają minimalne wymagania eliminujące początkujących blogerów. Aby uczestniczyć w danym programie trzeba wykazać się odpowiednimi statystykami bloga za poprzedni miesiąc. Jeśli jednak blog istnieje już jakiś czas i jest dość często odwiedzany, nic nie stoi na przeszkodzie, by zacząć na nim zarabiać.

 

 

 

 

Jeden komentarz do “Zarabianie na blogu – jak zacząć?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *