Ważne cechy fotografii produktowej – zdjęcia produktowe
Większość odbiorców medialnego przekazu należy do wzrokowców. Co to znaczy? Znaczy to, że w pierwszej kolejności odbierają przekaz wzrokowo a dopiero potem intelektualnie.
To umiejętność, a raczej mechanika percepcji, która powoduje, że zapis treści czyta się przede wszystkim nagłówkami, a uwagę czytającego zwraca tylko taki tekst, który posiada ilustracje do niego.
Zdjęcia produktowe w handlu e-commerce
Ogromna część handlu przenosi się do internetu. Fakt ten, przewidywano od dawna, ale okres pandemii przyspieszył to zjawisko i spowodował, że właściciele sklepów internetowych gwałtownie próbują dostosować swoją ofertę do zróżnicowanych cech odbiorcy. W nowej rzeczywistości handlu online ogromne znaczenie otrzymuje nagle fotografia produktowa. Każdy handlowiec zawsze zdawał sobie sprawę, że dobra fotografia pomaga mu w sprzedaży, ale dzisiaj, w świetle konkurencji walczącej o uwagę odbiorcy, dobra fotografia produktu nabiera nowego znaczenia.
Jakość fotografii produktowej ma znaczenie
Dopracowane ujęcia sprzedawanych produktów przekonują klientów i świadczą o profesjonalizmie sprzedającego. Wzbudzają zaufanie do samego produktu i procesu sprzedaży, ale też urozmaicają i podnoszą estetykę samej witryny, działając w ten sposób również na korzyść sprzedawcy. Dobrze wykonane zdjęcia umożliwiają poznanie szczegółów produktu, co ma zachęcić klienta do zakupu, ale też działają na jego emocje, nawet podprogowo. Bardzo często kupujący w internecie mniejszą wagę przywiązują do opisu danego produktu, kierując się od razu do fotografii produktowej i to ona ostatecznie decyduje o zakupie.
Optymalna fotografia produktowa
Aby uznać fotografię produktową za spełniającą warunki profesjonalizmu, musi ona spełniać kilka cech:
- dany produkt musi być pokazany w idealnych warunkach, bez względu na to do czego jest przeznaczony i gdzie ostatecznie znajdzie swoje miejsce
- przedmiot powinien zostać umieszczony na przyjaznym tle
- musi by dobrze skadrowany, skomponowany i pokazany ze swojej najlepszej strony
- przedmiot pokazany na zdjęciu powinien być dobrze oświetlony a jednocześnie światło powinno wydobywać najlepsze jego cechy
- zdjęcie musi być wykonane w idealnej ostrości
- dany produkt powinien posiada kilka dobrych ujęć w rozwijającej się narracji
- warto każde zdjęcie poddać końcowej obróbce i w razie konieczność delikatnie je uatrakcyjnić, bez przekłamywania jednak rzeczywistości
Jak zrobić dobrą fotografie produktową?
Wszystkie składowe optymalnej fotografii produktowej mają znaczenie. W zależności od charakteru produktu, niektóre z nich mogą oddziaływać silniej na odbiorcę. Inaczej pokazuje się produkty żywnościowe, ubrania a jeszcze inaczej przedmioty związane z mechaniką, budownictwem czy technologią. Każda grupa produktów wymaga innej oprawy, bo każdy z obrazów działa inaczej na percepcję kupującego. Produkty spożywcze mają działać na wszystkie zmysły, ubrania zachwycać sylwetką i nieskazitelnym ułożeniem tkaniny, przedmioty z obszaru technologii powinny oddziaływać głównie na intelekt.