Jakie są wczesne oznaki autyzmu?
Wiele dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) wykazuje różnice rozwojowe, już w okresie niemowlęcym, zwłaszcza w zakresie umiejętności społecznych i językowych. Ponieważ zazwyczaj siadają, czołgają się i chodzą w czasie nie odbiegającym od normy, mniej oczywiste różnice w rozwoju gestów ciała, udawania zabawy i języka społecznego często pozostają niezauważone.
Książki o autyzmie
Oprócz opóźnień w mowie/języku i różnic w zachowaniu, rodziny mogą zauważyć różnice w sposobie interakcji ich dziecka z rówieśnikami i innymi osobami.
Rozpoznawanie oznak autyzmu
Pamiętaj: jedno dziecko z ASD nie będzie miało dokładnie takich samych objawów, jak inne dziecko z ASD. Liczba i nasilenie objawów może się bardzo różnić!
Oto kilka przykładów różnic społecznych, komunikacyjnych i behawioralnych u dzieci z autyzmem.
Różnice społeczne u dzieci z autyzmem
- Może nie utrzymywać kontaktu wzrokowego lub nawiązuje niewielki lub żaden kontakt wzrokowy
- Nie wykazuje żadnej lub mniejszej reakcji na uśmiech rodzica lub inny wyraz twarzy
- Może nie patrzeć na przedmioty lub wydarzenia, na które patrzy rodzic lub na które wskazuje
- Może nie wskazywać na przedmioty lub zdarzenia, aby skłonić rodzica do ich obejrzenia
- Mniej prawdopodobne, że przyniesie przedmioty osobistego zainteresowania do pokazania rodzicowi
- Wielu nie ma odpowiedniej mimiki
- Ma trudności z dostrzeżeniem tego, co inni mogą myśleć lub czuć, patrząc na ich mimikę;
- Mniej skłonni do okazywania troski (empatii) dla innych
- Ma trudności z nawiązywaniem i utrzymywaniem znajomości
Różnice komunikacyjne u dzieci z autyzmem
- Rzadziej wskazuje na rzeczy, aby wskazać potrzeby lub podzielić się rzeczami z innymi
- Nie mówi żadnych pojedynczych słów do 15 miesięcy lub 2-wyrazowych fraz do 24 miesięcy
- Powtarza dokładnie to, co mówią inni, nie rozumiejąc znaczenia (często nazywane papugowaniem lub powtarzaniem)
- Może nie reagować na wywoływanie imienia, ale reaguje na inne dźwięki (takie jak klakson lub miauczenie kota)
- May odnosi się do siebie jako „ty”, a inni do „ja” i może mieszać zaimki
- Może wykazywać żadne lub mniejsze zainteresowanie komunikacją
- Mniejsze prawdopodobieństwo rozpoczęcia lub kontynuowania rozmowy
- Jest mniej prawdopodobne, że użyje zabawek lub innych przedmiotów do reprezentowania ludzi lub prawdziwego życia w udawanej zabawie
- Może mieć dobrą pamięć na pamięć, szczególnie w przypadku cyfr, liter, piosenek, dżingli telewizyjnych lub określonego tematu
- Może utracić język lub inne społeczne kamienie milowe, zwykle w wieku od 15 do 24 miesięcy (często nazywane regresją)
Różnice behawioralne (zachowania powtarzalne i obsesyjne) u dzieci z autyzmem
- Kołysa się, kręci, kołysze się, kręci palcami, chodzi przez długi czas na palcach lub macha rękami (tzw. „zachowanie stereotypowe” lub stereotypie)
- Lubi rutyny, porządek i rytuały; ma trudności ze zmianą lub przejściem z jednej czynności do drugiej
- Może mieć obsesję na punkcie kilku lub nietypowych czynności, wykonując je wielokrotnie w ciągu dnia
- Bawi się częściami zabawek zamiast całą zabawką (np. kręcenie kołami zabawkowej ciężarówki)
- Nie może płakać, jeśli odczuwa ból lub wydaje się, że się boisz
- Może być bardzo wrażliwy lub wcale nie wrażliwy na zapachy, dźwięki, światło, tekstury i dotyk
- Może mieć nietypowe wykorzystanie wzroku lub wzroku — patrzy na przedmioty pod nietypowymi kątami
Rodzice: ufajcie swoim instynktom
Jeśli zauważyłeś obawy dotyczące tego, jak Twoje dziecko bawi się, uczy, mówi, działa lub porusza się, porozmawiaj z pediatrą.
Pamiętaj, że Ty najlepiej znasz swoje dziecko, a Twoje obawy są ważne. Razem z pediatrą znajdziecie najlepszy sposób, aby pomóc dziecku. Jeśli niepokoisz się poradą lekarza, zasięgnij drugiej opinii.