Cechy efektywnego procesu rekrutacyjnego

Kiedy jako rekruterzy możemy mówić o tym, że rekrutacja zakończyła się powodzeniem? Wbrew pozorom nie wtedy, gdy znajdziemy dla klienta pracowników, którzy pozytywnie przejdą wszystkie etapy procesu i zostaną zatrudnieni. Wtedy, gdy wybrani przez nas nowi pracownicy odbędą pomyślnie wdrożenie, wypełnią okres próbny i zostaną po nim na dłużej. Słowem: kiedy znajdziemy członków zespołu, którzy na stałe zasilą personel firmy.

Ale skąd możemy wiedzieć, że wybierane są właśnie takie osoby? Co zrobić, by jak najdokładniej sprawdzić kandydatów? I w jaki sposób ukształtować proces rekrutacji, by zakończył się długotrwałym sukcesem? A wreszcie: jak sprawdzić, czy na pewno się udało? O tym wszystkim piszemy w dzisiejszym artykule.

Rodzaje efektywnych rekrutacji

Jak się okazuje, dziś zwykła rozmowa kwalifikacyjna nie wystarcza. Podczas niej dowiadujemy się tyle, ile powie nam kandydat. Właśnie dlatego coraz częściej rekrutacje dopasowywane są do stanowiska, którego dotyczą, i obejmują różnego rodzaju testy. Mogą to być assessment centers, hackathony, prezentacje portfolio czy nawet zwykłe zadania rekrutacyjne. Na stanowiska kierownicze wykorzystuje się z kolei strategię executive search.

 

 

Cechy skutecznych procesów rekrutacyjnych

Oczywiście skuteczne procesy rekrutacyjne to te przemyślane, w których zadbano o najmniejsze szczegóły. Sukcesem zakończą się rekrutacje o następujących cechach:

  • zaczynające się od interesujących i kompletnych ofert pracy (zawierających wszystkie potrzebne informacje o stanowisku), zamieszczonych na wielu kanałach;
  • zakładające system poleceń pracowniczych wewnątrz firmy (najczęściej pracodawców interesuje kandydat podobny do już obecnego w firmie profilu pracownika, często udaje się znaleźć kogoś takiego dzięki jego znajomym);
  • wykorzystujące bazę dobrych kandydatów z poprzednich rekrutacji (oczywiście za ich udzieloną wcześniej zgodą);
  • zakładające utrzymywanie stałego kontaktu z kandydatami, nie pozostawianie ich bez feedbacku…
  • …oraz prowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej na podstawie opracowanych wcześniej pytań;
  • informowanie kandydatów o zasadach zatrudnienia w firmie przed decyzją o zatrudnieniu ichi sprawdzanie, czy im odpowiadają.

 

Jak zmierzyć efekt procesu rekrutacyjnego?

Wspomnieliśmy już na początku tego tekstu, kiedy można uznać, że proces rekrutacyjny jest skuteczny. Czas pozostania pracownika w firmie nie jest jednak jedynym wyznacznikiem. Możemy wyróżnić jeszcze dwa: czas trwania rekrutacji i zadowolenie klienta, jakim jest pracodawca szukający nowego członka zespołu. Wbrew pozorom nie oznacza to, że krótka rekrutacja = dobra rekrutacja. Najczęściej wszystko zależy od stanowiska i firmy, dlatego proces powinien być po prostu skrojony na miarę, a długość wszystkich jego etapów proporcjonalna do zamierzonego celu.

Podsumowanie

Efektywny proces rekrutacyjny to ten, który zakłada zarówno profesjonalne, jak i uprzejme podejście do kandydatów. Szanowanie zarówno ich czasu, jak i pieniędzy klienta, który rekrutację zlecił. Wszystko po to, by znaleźć kandydatów, którzy na stałe zasilą szeregi firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *