Jak zarządzać zmianami?

Zarządzanie zmianą jest w zasadzie nauką lub sztuką zarządzania sobą i innymi w okresie zmian.

Ponieważ życie większości organizacji i wielu ludzi podlega ciągłym zmianom, można argumentować, że większość z nas codziennie zarządza zmianami, ale sposób, w jaki to robimy i jak dobrze to robimy, znacznie się różni.

Strony w tej sekcji pomogą ci uporać się z zarządzaniem zmianami w swoim życiu i życiu osób wokół ciebie, czy to w kontekście zawodowym, czy w życiu osobistym. Pomogą ci skupić się na umiejętnościach potrzebnych do skutecznego zarządzania zmianą i będą wspierać innych w okresach zmian.

Ta prosta definicja maskuje cały świat pod względem zmian organizacyjnych. A więc co obejmuje termin „ zmiana organizacyjna ”?

Silne organizacje będą cały czas monitorować swoje otoczenie i wprowadzać drobne poprawki, z których wiele pozostanie praktycznie niezauważonych przez większość ich pracowników. Jednak poważna zmiana w organizacji jest zwykle napędzana siłą zewnętrzną, często zagrażającą przetrwaniu organizacji, taką jak fuzja, przejęcie lub spadek sprzedaży. Zwykle wiąże się to również z „wydajnością”, która zwykle oznacza redukcję zatrudnienia, z implikowaną groźbą zwolnienia.

Żadne z tych skojarzeń nie jest zbyt pozytywne, więc być może nie jest zaskoczeniem, że zmiany organizacyjne często spotyka się z oporem i cynizmem.

Ale czy tak musi być? Czy są ludzie, którzy w naturalny sposób przyjmują zmiany i czy reszta z nas może nauczyć się bardziej do nich podobać?

Nie ma wątpliwości, że niepewność jest jednym z najbardziej stresujących warunków dla ludzi.

Istnieją sposoby radzenia sobie ze stresem związanym ze zmianą i minimalizowania niepewności, zarówno dla siebie, jak i dla innych.

Oczywiście zawsze jest możliwe, że ci, którzy wydają się czerpać przyjemność ze zmian, są po prostu bardziej tolerancyjni wobec niepewności niż inni, ale jest bardziej prawdopodobne, że znaleźli sposób na samodzielne radzenie sobie z niepewnością. Niektórzy na przykład mogą zignorować te kwestie, których nie mogą kontrolować, jako „nie warto się nimi martwić”, lub mogą traktować zmianę jako przygodę.

Czytaj również – Szkolenia biznesowe – przynoszą korzyści dla firmy

 


Krótka historia zarządzania zmianą

Naukowcy i praktycy rozmawiają o zmianie i zarządzaniu nią od wielu lat, i istnieje kilka jasnych szkół myślenia, które pojawiły się i zniknęły w tym czasie.

Najwcześniejszą, około 1900 roku, nazywano często szkołą „mechaniczną”, opartą na pomysłach inżynierskich. Ci, którzy dokonali zmiany, myśleli i rozmawiali w kategoriach „przeprojektowania”, wydajności i zamkniętych systemów.

Następną szkołą była szkoła „biologiczna”, która rozpoczęła się w latach pięćdziesiątych XX wieku i uważała zmianę za ewolucyjną. Używany język to „adaptacja”, „zmiana położenia” i „przystający”. To wszystko jest trochę delikatniejsze. Lata osiemdziesiąte przyniosły wówczas szkołę „interpretacyjną”, która opierała się na modelach poznawczych i szukała systemów generujących znaczenie. Poszukiwali „przeformułowania”, „zmiany nazwy” i zmiany kulturowej. Prawdopodobnie najbardziej znanymi modelami zmian organizacyjnych z tego okresu są modele Kottera.

Modele Kottera sugerują świat, w którym zmiana może się skończyć po osiągnięciu pożądanego punktu, co mogło mieć miejsce w przeszłości lub nie, ale co do którego wielu się zgodzi, nie pasuje do obecnego świata.

W tej chwili wydaje się, że żyjemy w szybko zmieniającym się świecie, dlatego w latach 90. naukowcy zajmujący się zarządzaniem zmianą wprowadzili do równania teorię złożoności. Zaczęli mówić o dynamicznych lub złożonych systemach adaptacyjnych i myśleniu w chaosie. Modnymi hasłami były „uczestniczyć” i „odnawiać”.

Teoria złożoności koncentruje się mniej na diagnozowaniu problemów, a bardziej na szukaniu okazji. Chodzi o znajdowanie szans na naukę, w tym na opór, i generowanie energii, która może napędzać zmiany na lepsze. Ważne jest tutaj nawiązywanie kontaktów z ludźmi, do czego prawdopodobnie wszyscy możemy się odnosić.


Prowadzenie i wdrażanie zmian

Wynika z tego jasno, że zarządzanie zmianą nie jest prostą operacją. Z drugiej strony jest to bardzo ludzki proces, wymagający ludzkich umiejętności.

Jeśli weźmiemy pod uwagę style lidera, który prawdopodobnie będzie dobry w przewodzeniu zmianom, prawdopodobnie będą one autorytatywne, jeśli potrzebna jest wizja w procesie zmiany w stylu Kottera, oraz afiliacyjne lub demokratyczne, aby zaangażować innych w zmianę, która jest bardziej stała.


Doświadczanie zmian

Innym aspektem zarządzania zmianą jest to, jak osobiście akceptujesz zmiany i dostosowujesz się do nich.

Osoby, które dobrze reagują na zmiany, to zazwyczaj osoby z dobrymi umiejętnościami strategicznego myślenia, które potrafią zobaczyć, jak pasują do strategii organizacji lub jak ta zmiana pasuje do ich strategii osobistej lub organizacyjnej.


Wniosek

Nieczęsto słyszymy, jak ktoś jest chwalony jako „naprawdę dobry w zarządzaniu zmianą”. Pamięta się tylko kiepskie zarządzanie zmianą.

Dobre zarządzanie zmianą często pozostaje po cichu niezauważone, ponieważ stwarza niewielki stres u osób zaangażowanych, ponieważ angażuje ich i angażuje. W zmieniającym się świecie wydaje się, że ci, którzy przewodzą zmianom, mogą być dumni, jeśli ich wysiłki są „pod radarem”.


Więcej dowiesz się na szkoleniach o tematyce zarządzania zmianami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *