7 rzeczy, o których musisz pamiętać podczas wypadku drogowego
Zdarzenie drogowe to stresujący moment i niestety może przydarzyć się każdemu. Kiedy mamy do czynienia z wypadkiem, a kiedy z kolizją? Europ Assistance radzi jak się zachować w takiej sytuacji i co zrobić, aby sprawnie i bezpiecznie pomóc sobie i innym.
Kolizja, czy wypadek?
Kiedy mamy do czynienia ze zdarzeniem drogowym, często zastanawiamy się, czy to kolizja, czy już wypadek drogowy. Warto rozróżniać te pojęcia, ponieważ ma to znaczenie przy sposobie naszego zachowania się na miejscu – mówi Justyna Niebutkowska z Europ Assistance Polska.
Kolizja to zdarzenie drogowe, którego skutkiem są jedynie straty materialne (uszkodzenie pojazdu, płotu, urządzenia drogowego, latarni itp.). Kolizja bywa nazywana też potocznie stłuczką. Z kolei wypadek, to już zdarzenie dużo poważniejsze, w wyniku którego osoby poszkodowane są ranne, a w najgorszej sytuacji jego skutkiem jest śmierć jednego z uczestników zdarzenia.
Jak się zachować na miejscu zdarzenia drogowego?
W przypadku kolizji nie trzeba wzywać służb, wystarczy, aby uczestnicy sporządzili stosowne oświadczenie o zdarzeniu drogowym. Jeżeli nie mogą dojść do porozumienia, w kwestii ustalenia winny, kierowca drugiego samochodu nie chce okazać dokumentów tożsamości albo istnieje przypuszczenie, że sprawca kolizji jest pod wpływem alkoholu lub substancji odurzających – bezwzględnie należy wezwać policję. Trzeba także pamiętać o zabezpieczeniu miejsce zdarzenia, usunięciu pojazdów, jeżeli stoją w takim miejscu, że mogą zagrażać bezpieczeństwu w ruchu lub ruch ten utrudniać.
Zdecydowanie inaczej trzeba postępować w sytuacji wypadku drogowego.
Warto pamiętać o 7 podstawowych rzeczach:
-Oceń stan poszkodowanych – czy są przytomni, ranni. Poproś o wsparcie wszystkich w pobliżu.
– Powiadom służby ratownicze oraz policję dzwoniąc na numer alarmowy 112 (europejski numer alarmowy) lub poproś o to świadków wypadku.
– Zabezpiecz miejsce zdarzenia:
– Włącz światła awaryjne w swoim samochodzie, zaciągnij hamulec ręczny i wyjmij kluczyki ze stacyjki
– Upewnij się, czy kierowca drugiego samochodu jest w stanie sam zabezpieczyć swój pojazd. Jeżeli nie, zrób to za niego
– Sprawdź, czy samochody nie stwarzają realnego zagrożenia innym uczestnikom ruchu
– Ustaw trójkąt ostrzegawczy
Jak ustawić trójkąt?
– W terenie niezabudowanym – od 30 do 50 metrów za pojazdem. Jeśli jest noc, warto założyć kamizelkę odblaskową
– Na autostradzie trójkąt ostrzegawczy trzeba umieścić w odległości 100 metrów od samochodu. Dobrze jest też założyć kamizelkę odblaskową
– W mieście – metr za autem lub wręcz na nim, na wysokości nie większej niż 1 metr
– Udziel pomocy poszkodowanym. Pamiętaj, że priorytetem jest zatamowanie krwotoków oraz przywrócenie oddychania i krążenia
– Zbierz informację dotyczące uczestników wypadku, ich polis ubezpieczeniowych, dokumentów rejestracyjnych itd.
– Zabezpiecz ślady wypadku przed zniszczeniem i zaczekaj na policję
Nie przestawiaj samochodów
– Spisz dane świadków
– Zrób zdjęcia miejsca zdarzenia
– Powiadom ubezpieczyciela i wezwij assistance. Po każdym zdarzeniu drogowym należy poinformować ubezpieczyciela sprawcy. Wystarczy zadzwonić na infolinię towarzystwa ubezpieczeniowego (numer znajdziesz na polisie sprawcy) i poinformować o zdarzeniu, podając odpowiednie dane, a także krótki opis zdarzenia. Jeżeli w ramach swojej polisy posiadasz pakiet assistance, wystarczy jeden telefon do Centrum Alarmowego. Koordynator Pomocy ustali rodzaj niezbędnej pomocy, skontaktuje się z odpowiednim usługodawcą i uzgodni szczegóły jego interwencji.
Grupa Europ Assistance, twórca idei assistance i założyciel tej branży na świecie, powstała w 1963 roku. Dziś jest jednym z liderów w zakresie kompleksowych usług assistance – niesienia natychmiastowej pomocy przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, w każdym miejscu na świecie. Corocznie Grupa Europ Assistance interweniowała w ponad 11 milionach spraw, w 208 krajach na 5 kontynentach.
Działalność Grupy Europ Assistance obejmuje szeroko rozumianą pomoc assistance przede wszystkim w czterech dziedzinach: Podróż, Zdrowie, Samochód, Dom i Rodzina. Jednym z priorytetowych obszarów jej wzrostu jest stałe rozszerzanie palety usług z zakresu assistance medycznego, uwzględniających zmieniające się preferencje klientów oraz trendy społeczno-demograficzne, wynikające m.in. z postępującej urbanizacji, wzrostu mobilności społeczeństwa oraz rosnącej średniej długości życia.
grafika: pixabay.com/pl